وبلاگ یک بار دیگر

علمی ، فرهنگی ، آموزشی ، مذهبی

علمی ، فرهنگی ، آموزشی ، مذهبی

وبلاگ یک بار دیگر

هیچ گاه برای آموختن دیر نیست

با عرض سلام و سپاس از بازدید شما
وبلاگ علمی، آموزشی ،فرهنگی، مذهبی
یک بار دیگر

سعی دارد با جمع آوری و ویرایش مطالب علمی و آموزنده ، اطلاعات عمومی ، تصاویر و متون خواندنی و جالب ، امکان استفاده ی آسان و سریع تر اطلاعات و مطالب را برای شما عزیزان فراهم آورد


امید است این وبلاگ رضایت شما بزرگواران را به همراه داشته باشد



در پناه یزدان شاد و پیروز باشید

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات
پیوندها

1baredigar.blog.ir


آیا می دانید فعال ترین و خطرناک ترین آتشفشانهای جهان 

چه نام دارند و در کجا قرار گرفته اند ؟


در این فهرست برخی از فعال ترین

 آتشفشان های جهان معرفی شده اند




نیاموراگیرا - جمهوری کنگو



نیاموراگیرا فعال ترین کوه آتشفشان در آفریقا به شمار می رود، این کوه آتشفشان هر دو سال یک بار فوران می کند، این آتشفشان هم اکنون فعال است .


 


کامرون - کامرون



این کوه ظرف 200 سال گذشته 20 بار فوران کرده است. در این کوه دریاچه ای به نام نیوس  ایجاد شده که در اثر متصاعد شدن گاز دی اکسید کربن از سطح آب این دریاچه تاکنون 1746 انسان و هزاران جانور به علت خفگی جان خود را از دست داده اند . دریاچه نیوس، 2 هفته بعد از فوران سال 1986 ایجاد شد .




کارتالا - جزایر کومور



کومور از جزایر فعال آتشفشانی محسوب می شود و کوه کارتالا با ارتفاع 2360 مترارتفاع ، آتشفشانی فعال در جزیره گراند کومور است . کارتالا یکی از فعال ترین آتشفشانهای جهان به شمار می رود .


   




سنت هلن - آمریکا




کوه سنت هلن که آتشفشانی جوان محسوب می‌شود تا پیش از فوران سال 1980 شکلی مخروط‌ مانند  داشت. اما پس از فوران و بر اثر ریزش دامنهٔ کوه در حدود  چهارصد متر از قلهٔ آن از بین رفت و به‌جای آن کاسه         آتشفشانی ای نعلی ‌شکل پدید آمد که مخروط گدازه ی تازه بخشی از آن را پر کرده است . در فوران ای 1980 این کوه ، 57 نفر کشته شدند .






پوپوکاتپتل -  در کشور مکزیک 



این آتشفشان به ال پوپو نیز مشهور است که در زبان محلی به معنی کوه دودزا است. آخرین فوران این کوه در سال 2013 بوده است . این کوه از زمان آغاز فعالیتش تاکنون مرتبا فوران می کند .





سرونگرو - نیکاراگوئه




آتشفشان سرونگرو ، در اصطلاح زمین شناسی یک آتشفشان جوان است که در سال ۱۸۵۰ بوجود آمد و تاکنون ۲۳ بار فوران کرده است و آخرین فوران آن در سال ۱۹۹۹ بوده است .




پاکایا - گواتمالا




فعالیت این آتشفشان در سال ۱۹۸۹، ستونی فورانی به ارتفاع ۴٬۵ کیلومتر را به‌وجود آورد و سبب بزرگترشدن دهانهٔ مک‌کنی در این کوه شد. پس از آن جریان‌های گدازه در فاصلهٔ بین ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۱ ادامه یافت تا آنکه فعالیت‌های فورانی شدید دیگری در فاصلهٔ ماه‌های ژوئن تا اوت ۱۹۹۱ منجر به تخریب بخشی از مخروط مک‌کنی گردید و خساراتی را به دهکده‌های غرب آتشفشان وارد نمود.آخرین فوران پاکایا در سال 2010 رخ داد . 




 مایون - فیلیپین



آخرین فوران مایون به سال های 2001 تا 2006 باز می گردد ، فوران این کوه در  سال 1814 بیش از 1200 کشته بر جای گذاشت .





مراپی - اندونزی



یکی از فعال ترین کوه های آتشفشان در جهان است، در آخرین فوران این کوه در اواخر 2010 بیش از 350 نفر کشته شدند اما مرگبارترین فوران این کوه به سال 1930 باز می گردد که 1369 قربانی گرفت .





پیناتوبو - فیلیپین



تا کنون بیست و پنج سال از فوران ویرانگر کوه پیانتوبو گذشته است . در فوران سال 1991 ، این کوه حجم عظیمی از خاکستر را به آسمان فرستاد و با گردش این حجم خاکستر پیرامون کره زمین ، دمای زمین در سال بعد نیم درجه سانتی‌گراد کاهش یافت . فوران پیناتوبو  هشتصد کشته و بیش از یک میلیون  آواره بر جای گذاشت .





اوزنداکه - ژاپن



این کوه از سال 1991 تا کنون مرتبا فوران می کند؛ مرگ بارترین فوران آن به سال 1792باز می گردد که در آن 10 هزار نفر کشته شدند. 





اتنا - ایتالیا



اتنا مرتفع ترین آتشفشان اروپا است و در جزیره ی سیسیل ایتالیا قرار دارد . آخرین فوران آن به سال 2008 باز می گردد .





وزوو  - ایتالیا



کوه وزوو در دوران باستان با فوران خود ، شهر تاریخی پمپی را نابود کرد و تاکنون 30 بار فوران کرده است ؛ در آخرین فوران این کوه در سال 1994 بیش از 26 نفر کشته و 12 هزار نفر بی خانمان شدند . این کوه در ناپل ایتالیا قرار دارد .




ایافیول - ایسلند



فوران این کوه در آوریل 2010 ، در قاره اروپا بحران ساز شد؛ یکصد هزار پرواز در این قاره به علت دود و خاکستر ناشی از فوران این کوه لغو شد و بیش از 8 میلیون مسافر هوایی به مدت یک ماه موفق به سفر نشدند.




کوه پِله - مارتینیک



این آتشفشان چینه‌ای به دلیل فوران سال ۱۹۰۲ و آثار مخرب ناشی از آن که بدترین فوران آتشفشانی قرن بیستم لقب گرفته، مشهور است. این فوران باعث کشته‌شدن حدود ۳۰۰۰۰ نفر شد. بیشتر قربانیان بر اثر جریان آذرآواری که در شهر سنت‌ پیر روی داد کشته شدند . در آن زمان سنت‌پیر بزرگ‌ترین شهر جزیره بود .





کوه مونته سِرات -  آنتیل 



این آتشفشان از سال 1995 مرتبا فوران می کند؛ در فوران سال 1997 پایتخت آنتیل یعنی شهر پلیموت به طور کامل از روی نقشه محو شد .





آرنال - کاستاریکا



این آتشفشان در سال ۱۹۶۸ پس از چهارصد سال ، ناگهان فوران کرد و سه دهکده را نابود کرد و ۸۷ نفر را کشت . فوران‌های آرنال از ۱۹۶۸ تا ژوئیه ی ۲۰۱۰به‌طور ثابت اما با شدت کمتری ادامه داشت و تقریباً هر روز دود و گدازه از آتشفشان خارج می‌شد. اما پس از آن از فعالیت‌های آتشفشانی تا حد زیادی کاسته شد و اینک آرنال در حالت خفته به سر می‌برد .





برومو - اندونزی



کوه برومو  یکی از آتشفشان فعال در اندونزی است که 3 هزار و 829 مترارتفاع دارد و در جزیره جاوه قرار دارد. برومو هنوز هم فعال بوده و ازدهانه‌اش خاکستر خارج می‌شود .






نیراگونگو - جمهوری کنگو


فوران این آتشفشان در سال 1977 ، دو هزار کشته بر جای گذاشت . فوران این کوه در سال 2002 نابودی بیش از هشتاد درصد خانه ها و ادارات شهر گوما در مرز رواندا و کنگو و مرگ بیش از 70 نفر را به همراه داشت .






کراکاتوا - اندونزی




فوران این آتشفشان در سال 1883 یکی از کشنده ترین فوران ‌های تاریخ بود. حدود 35000 نفر در انفجار‌های آتشفشان و سونامی بعد از آن کشته شدند. این حادثه باعث از بین رفتن کامل یک جزیره و شکل گرفتن یک جزیره جدید شد.





فوجی یاما - ژاپن



فوجی یاما ، یک آتشفشان چینه ‌ای فعال است که آخرین فوران آن به سال 1707 باز می گردد. قله ی فوجی از روی هم قرار گرفتن لایه ‌های سفت شده گدازه ، سنگ آذرین و خاکستر تشکیل ‌شده است . 





کالبوکو - شیلی





این کوه 2003 متری از 43 سال گذشته بدون فعالیت بوده اما ناگهان فوران خود را آغاز کرد و شروع به پرتاب خاکستر تا شعاع بیست کیلومتری کرده است .





کولیما - مکزیک



کوه آتشفشانی کولیما در مکزیک هم اکنون فعال است و ابر گاز و خاکستر تا ارتفاع ۲ هزار و ۴۰۰ متری دهانه آتشفشان رسیده است . ازاین با نام کوه آتش  یاد می شود.




سینا بونگ - اندونزی




سینا بونگ آتشفشانی چینه‌ای در استان سوماترای اندونزی است . این کوه در کل چهار دهانهٔ آتشفشانی دارد که هم‌اکنون تنها یکی از آن‌ها فعال است . آتشفشان سینابونگ در اندونزی تا قبل از سال 2010 به مدت 400 سال خاموش بوده است .




کیلو آ - هاوایی




شان کینگ عکاس خلاقی است که در نزدیکی گدازه مذاب با دمای 1،500 درجه سلسیوس و گازهای سمی رفته و این عکس ها را گرفته است .

آتشفشان کیلو آ ، از سال 1983 تا کنون فعال است .




 آسو - ژاپن




آتشفشان آسو  ، هم اکنون فعال است و ابر غلیظ و سیاهی از دود و خاکستر را در هوا پراکنده است . این کوه در جزیره ی کیوشو واقع شده است و قلهٔ آن ۱۵۹۲ متر بالاتر از سطح دریاست .




کلیو چوسکایا - روسیه




این آتشفشان هم اکنون فعال است و در شبه جزیره ی کامچاتکا قرار دارد . توده های خاکستر ناشی از فوران این کوه تا ارتفاع 5 کیلومتری گسترده شده اند و تا فاصله 332 کیلومتری این آتشفشان رسیده اند. براساس گزارش ایتارتاس، به دلیل اینکه اطراف این کوه را بیابان احاطه کرده است گدازه ها تا پیش از رسیدن به روستاهای منطقه در بیابان از حرکت بازمی ایستند . این آتشفشان معمولاً هر 5- 6 سال یکبار فوران می کند، اما آخرین فوران این آتشفشان در نوامبر 2010 بوده است .




تال - فیلیپین



کوه تال ، یک آتشفشان فعال و خطرناک است و در جزیره لوزون فیلیپین واقع شده است . این کوه تا کنون ۳۳ بار فوران آتشفشانی داشته و دومین کوه فعال آتشفشانی در فیلیپین به‌شمار می‌آید .




سانتاماریا - گواتمالا



سانتا ماریا دارای قله ی مخروط‌ مانند نوک‌تیزی است که دهانه ی آتشفشانی بزرگی به قطر یک و نیم  کیلومتر آن را در یال جنوب غربی قطع کرده است. این دهانه ی بیضوی شکل در زمان فوران فاجعه ‌بار این آتشفشان در سال ۱۹۰۲ پدید آمد . شدت این فوران تا آنجا بود که ستون خاکستر آن تا مناطق دوردستی همچون سان فرانسیسکو در ایالت کالیفرنیای ایالات متحده آمریکا نیز دیده شد .




تامبورا - اندونزی



انفجار کوه تامبورا بزرگ‌ترین انفجاری است که بشر تاکنون ثبت کرده است و در مقیاس شاخص انفجاری آتش‌فشان درجه ۷ در نظر گرفته شده است که از نظر بزرگی دومین درجه در این مقیاس است . این آتش‌فشان هنوز فعال است و یکی از مرتفع‌ترین قله‌های مجمع‌الجزایر اندونزی را دارد . بزرگترین فوران های تامبورا به سالهای 1813 و 1815 باز می گردد .




نواراپتا - آلاسکا



فوران نواراپتا در آلاسکا که بخشی از حلقه آتش اقیانوس آرام است، بزرگ‌ترین فوارن آتش‌فشانی قرن بیستم بود. این فوران قدرتمند ۱۲.۵ کیلومتر مکعب ماگما و خاکستر را به هوا فرستاد که منطقه‌ای به مساحت ۷۸۰۰ کیلومترمربع را با به ارتفاع سی سانتی متر با خاکستر پوشاند . 




امبریم - جمهوری وانو آتو



این آتش‌فشان یکی از فعال‌ترین آتشفشانهای دنیا است. از سال ۱۷۷۴ نزدیک به ۵۰ بار فوران کرده است و منطقه خطرناکی برای ساکنین محلی محسوب می‌شود. در سال ۱۸۹۴ شش نفر توسط بمب‌های آتش‌فشانی (سنگ‌های پرتابی آتش‌فشان) و چهار نفر توسط جریان گدازه جان خود را از دست دادند و در سال ۱۹۷۹ باران اسیدی ایجادشده توسط آتش‌فشان موجب سوختن برخی از ساکنان جزیره شد .



چانگ بای شان - چین



آتشفشان چانگ بای شان در مرز چین با کره شمالی قرار گرفته است و به عنوان آتشفشان فعال شناخته می شود . این کوه در سال 1702 فوران کرد و آخرین فوران این کوه به سال 1903 باز می گردد . در سال 1994 گزارش هایی از خروج گاز و چشمه ی آب داغ در این کوه منتشر شد . این کوه هم اکنون آرام است . 




اربس - قطب جنوب


کوه اربس یکی از فعالترین آتشفشانهای زمین واقع در قطب جنوب است. این کوه تقریبا ۴ کیلومتر بالاتر از سطح زمین بوده و بخاطر دریاچه گدازه های مذاب واقع در دهانه آتشفشانی در قله ، میان مجموعه های آتشفشانی مشهور است. بخار داغ آتشفشانی که از ترکها وشکافهای صخره های آتشفشانی بیرون می آید سیستم پیچیده ای از غارهای یخی دراطراف کوه خلق کرده است .




تاور ور/ رابالاکایا / ولکان - پاپوآ گینه نو





شهر رابائول در پاپوا گینه نو دارای 3 آتشفشان خطرناک و فعال به نامهای ولکان ، رابالاکایا و تاور ور ، می باشد که آخرین بار در سال 1994 فوران کرده و تمامی مردم این شهر به ناچار آنجا را ترک کردند. با این حال هنوز نیز تعداد اندکی در این شهر زندگی می کنند که به دلیل ادامه فعالیت این آتشفشان ها و خروج گاز و غبار سمی به انواع بیماری های تنفسی دچار شده اند. پیش بینی می شود که این آتشفشان ها در سال 2050  دوباره فوران کنند .




مونت اونزن - ژاپن



مونت اونزن در جزیره ی کیوشو قرار دارد و آخرین بار در سال 1990 فوران کرد . به گفته ی  دانشمندان ، این کوه در حال حاضر آرام است .




شیندیک - ژاپن



به گفته ی دانشمندان احتمال فوران‌های شدیدتر آتشفشانی در جزیره «کوچینورا بوجیما» افزایش یافته است . دوربین‌های مرکز هواشناسی ژاپن تصاویری از وقوع این آتشفشان ثبت کردند که دود سیاه و خاکستر تا ارتفاع 9000 متر فوران می‌کند. فوران آتش‌فشان با شدت زیاد و با پرتاب سنگ و گدازه های آتش نیز همراه بود این کوه هم اکنون فعال است .




کوتو پاکسی - اکوادور



به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، کوه آتشفشانی کوتویاکسی که در فاصله 48 کیلومتری «کیتو» ، پایتخت اکوادور قرار دارد ، مجددا فعال شده و ابری از خاکستر به ارتفاع حدود چهار کیلومتر فضای اطراف آن را فرا گرفته است . این آتشفشان از سال 1738 تاکنون بیش از 50 بار فوران کرده ، که آخرین آن در سال 1940 بوده است .




یولاوان - پاپوآ گینه ی نو



یولاوان، یکی از فعال ترین آتشفشان های پاپوآ در گینه ی نو است .اولین فوران یولاوان ، در سال 1700 به ثبت رسیده است و از سال 1700 تاکنون ، 22 فوران به نام این آتشفشان به ثبت رسیده است . در چند سال گذشته ، یولاوان  با انفجارهای کوچک و مکرر خود ، فعالیت تقریبا ثابتی داشته است . فوران یولاوان در سال 1980 ، مساحتی معادل 20 کیلومتر مربع را از بین برد . فعالیت لرزه ای آتشفشان یولاوان از سال 2008 شدت گرفت و در 14 تا 15 فوریه 2010 ، خاکسترهای منتشره از آتشفشان یولاوان، تا ارتفاع 3.7 کیلومتر و مسافت 95 کیلومتر رسید .



گالراس - کلمبیا



گالراس در جنوب کلمبیا ، نزدیک مرز اکوادور واقع شده است. اولین فوران آن که در تاریخ به ثبت رسیده در 7 دسامبر 1580 روی داده است. گالراس، بعد از تنها یک دهه رکود ، بار دیگر در سال 1988 فعال شد. این آتشفشان ، از سال 2000 تقریبا هرسال فوران می کند و بخاطر وقوع فوران های غیرمنتظره، خطرناک است . این آتشفشان همچنان فعال است و گدازه و دود و خاکستر از دهانه ی آن خارج می شود .



ساکوراجیما - ژاپن



ساکوراجیما ، یک آتشفشان فعال در کیوشوی ژاپن است که بخاطر جریانات گدازه های فوران سال 1914 به شبه جزیره اوسامی در ژاپن متصل شد. اغلب (وزوو)  مشرق نامیده می شود . هرساله هزاران انفجار کوچک ، با پرتاب خاکستر به ارتفاعات چندکیلومتری فراز کوه روی می دهد. فعالیت ساکوراجیما ، بار دیگر در سال 1955 اوج گرفت ، و از آن زمان تا بحال بطور مداوم فوران داشته و 7300 فوران به ثبت رسیده است . ساکوراجیما در سال 1991 بعنوان آتشفشان دهه انتخاب شد و در سال 2010 دوباره فوران کرد و هم اکنون فعال است .




مونت آسما - ژاپن



مونت آسما که واقع در مرکز جزیره اصلی ژاپن در هونشو می باشد ، 2568  متر بالاتر از سطح دریا بوده و شهرت مونت آسما به دلیل فوران آن که در سال 1783 رخ داده است می باشد که در طی آن ، 1500  نفر کشته شدند. این کوه از فعال ترین آتشفشان های کوه هونشو می باشد و در سال 2009  نیز دوباره فوران کرد . 




اونتاکه - ژاپن




آتشفشان اونتاکه  با ارتفاع بیش از سه هزار متر بالاتر از سطح دریا  مجددا فوران خود را آغاز کرده است . کوه اونتاکه  با 3067 متر ارتفاع در دویست کیلومتری غرب توکیو قرار دارد ، آخرین فوران این کوه در سال ٢٠٠٧ بوده است . تحقیقات دانشمندان نشان می دهد که افزایش ورود گاز ماگمایی در یک دوره ده ساله منجر به فشار آهسته به مجرای آتش فشانی و در نتیجه فوران آتش فشان شده است .




شینموداک - ژاپن



کوهستان کریشیما بخشی از مجموعه آتشفشانی متشکل از 20 قله آتشفشانی در جزیره جنوبی "کیوشو" ژاپن است. با وجود اینکه منطقه ی آتشفشانی کریشیما معمولا فعال است اما انفجار شینموداک یکی از قدرتمندترین فورانهای این کوهستان طی نیم قرن گذشته بوده است . رشته های رعد و برق بر فراز فوران توده های خاکستر و ماگما در تصویر نمایان است .




نظرات  (۱)

با سلام مطالب مربوط به فعال ترین آتشفشانها جالب و دیدنی بود سپاس ، بنده با استفاده از مطالب مفیدتون یک پاورپوینت ساختم جهت استفاده عموم برای وبلاگ شما ارسال میکنم .موفق باشید.
پاسخ:
لطف دارید ،موفق باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی