وبلاگ یک بار دیگر

علمی ، فرهنگی ، آموزشی ، مذهبی

علمی ، فرهنگی ، آموزشی ، مذهبی

وبلاگ یک بار دیگر

هیچ گاه برای آموختن دیر نیست

با عرض سلام و سپاس از بازدید شما
وبلاگ علمی، آموزشی ،فرهنگی، مذهبی
یک بار دیگر

سعی دارد با جمع آوری و ویرایش مطالب علمی و آموزنده ، اطلاعات عمومی ، تصاویر و متون خواندنی و جالب ، امکان استفاده ی آسان و سریع تر اطلاعات و مطالب را برای شما عزیزان فراهم آورد


امید است این وبلاگ رضایت شما بزرگواران را به همراه داشته باشد



در پناه یزدان شاد و پیروز باشید

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات
پیوندها

1baredigar.blog.ir


گردباد ، پیچند یا تورنادو چیست ؟



این پدیده معمولا زمانی به وجود می آید که دو توده هوا که با هم اختلاف دمایی زیادی دارند ( تقریبا اختلافی حدود 15 درجه سانتیگراد ) به طرف هم بیایند و در مجاورت هم قرار بگیرند و هوای سرد به زیر هوای گرم برود و هوای گرم با سرعت به بالا رانده شود .




 هنگامی که دو توده ی هوا با دما و رطوبت گوناگون با یکدیگر برخورد می کنند ، لایه هوای گرم زیر لایه هوای سردتر جای می گیرد. هوای گرم معمولا به طرف بالا صعود می کند و ضمن صعود دمای خود را از دست می دهد  اما اگر باد جانبی پدید آید که هوای گرم در حال صعود را منحرف کند، هوای گرم با سرعتی حدود 450 کیلومتر بر ساعت شروع به چرخش حول محور خود می کند و بصورت پی در پی سرعت چرخش بیشتر و شعاع آن کمتر می شود .



قدرت گردباد در این زمان بسیار زیاد بوده و می تواند اشیاء سنگین را از روی زمین بلند کرده و تا چند صد متر دورتر پرتاب کند .



در این حالت ابر قیفی شکلی به شکل یک لوله از ابر کومولونیمبوس تشکیل می شود . دلیل تشکیل این ستون لوله ای صعود سریع هوای گرم و مرطوب سطح زمین و متراکم شدن سریع آن و تبدیل آن به ابر است . 



فشار جو ممکن است در زمان کمتر از یک دقیقه بیش از 50 میلی بار کاهش یابد و اختلاف فشار زیاد درون ساختمان بسته و جو خارج آن ، باعث انفجار می شود و ممکن است دیوارها و سقف ساختمان را به سوی خارج پرتاب کند .



 عمر بیشتر تورنادوها حدود 10 دقیقه است اما بعضی از آنها ممکن است بیش از یک ساعت هم دوام بیارند . بیشتر تورنادوها در مرکز ایالت متحده آمریکا رخ می دهد .



واتر اسپات نیز پدیده ای شبیه تورنادو یا گردباد است با این تفاوت که این پدیده در دریا و اقیانوس رخ می دهد این پدیده بیشتر در ابرهای استراتوس و کومولو استراتوس شکل می گیرد .



هنگام تشکیل واتر اسپات در ابتدا چرخشی در میان ابرها ایجاد می شود و  ابرها به شکل قیف به سمت پایین کشیده می شوند و از این قیف  ، لوله ای تا سطح دریا کشیده می شود که  دارای چرخش است و در قسمت پایین دارای قدرت مکش زیادی است .




منبع : انجمن هواشناس ایرانی



نظرات  (۴)

عالی بود
پاسخ:
نظر لطف شماست
موفق باشید
۲۴ آذر ۹۶ ، ۱۴:۲۷ مایکل جکسون
غلام این اطلاع رسانیتم داداش
پاسخ:
پاینده باشید

بسیار عالی توضیح دادین ممنون 

پرفکت.عالیی😉

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی