وبلاگ یک بار دیگر

علمی ، فرهنگی ، آموزشی ، مذهبی

علمی ، فرهنگی ، آموزشی ، مذهبی

وبلاگ یک بار دیگر

هیچ گاه برای آموختن دیر نیست

با عرض سلام و سپاس از بازدید شما
وبلاگ علمی، آموزشی ،فرهنگی، مذهبی
یک بار دیگر

سعی دارد با جمع آوری و ویرایش مطالب علمی و آموزنده ، اطلاعات عمومی ، تصاویر و متون خواندنی و جالب ، امکان استفاده ی آسان و سریع تر اطلاعات و مطالب را برای شما عزیزان فراهم آورد


امید است این وبلاگ رضایت شما بزرگواران را به همراه داشته باشد



در پناه یزدان شاد و پیروز باشید

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات
پیوندها

1baredigar.blog.ir


آیا می دانید آذرخش یا صاعقه 

چگونه تشکیل می شود ؟




آذرخش ، برق یا صاعقه  ، همان الکتریسیته است . برق در جریان های هوایی بالا و پایین میان ابرها شکل می گیرد . در این شرایط قطرات آب ، تگرگ و کریستال های یخی با یکدیگر برخورد می کنند . و این برخوردها بارهای الکتریکی را در ابر به وجود می آورند .




در اثر جدا شدن بارهای الکتریکی مثبت و منفی از یکدیگر ، بارهای منفی به بخش پایین تر ابر منتقل می شوند و بارهای مثبت در بالا باقی می مانند و هنگامی که اختلاف بارهای الکتریکی زیاد می شود ، جریان الکتریسیته به شکل آذرخش از ابر به طرف زمین به راه می افتد و در حالت های دیگر در محیط ابر جا به جا می شود  یا اینکه از ابری به ابر دیگر منتقل می شود .



در اثر برخورد ذرات آب یک جبهه هوای گرم به ذرات یخ یک جبهه هوای سرد الکتریسیته ساکن بوجود می آید که نسبت به زمین دارای بار الکتریکی منفی بوده و در صورتی که فاصله منبع جریان الکتریکی ، نزدیک به سطح زمین باشد ، پدیده ی آذرخش بروز رخ می دهد .



دما در محل اصابت برق به شدت بالا می رود که تقریبا ۵ برابر بیشتر از دمای سطح خورشید است . آذرخش در حالت عادی از ابر به طرف زمین جریان می یابد که به آن برق منفی گفته می شود  اما در موارد خاص دیده شده که آذرخش از زمین به طرف ابر جریان می یابد که به آن برق مثبت گفته می شود . که در این حالت زمین ، بار منفی و ابر ، بار مثبت دارد .


احتمال برخورد آذرخش به اجسام فلزی و رسانای برق که ارتفاع بیشتری دارند از سایر اجسام و بناها بیشتر است .






نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی