وبلاگ یک بار دیگر

علمی ، فرهنگی ، آموزشی ، مذهبی

علمی ، فرهنگی ، آموزشی ، مذهبی

وبلاگ یک بار دیگر

هیچ گاه برای آموختن دیر نیست

با عرض سلام و سپاس از بازدید شما
وبلاگ علمی، آموزشی ،فرهنگی، مذهبی
یک بار دیگر

سعی دارد با جمع آوری و ویرایش مطالب علمی و آموزنده ، اطلاعات عمومی ، تصاویر و متون خواندنی و جالب ، امکان استفاده ی آسان و سریع تر اطلاعات و مطالب را برای شما عزیزان فراهم آورد


امید است این وبلاگ رضایت شما بزرگواران را به همراه داشته باشد



در پناه یزدان شاد و پیروز باشید

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات
پیوندها

1baredigar.blog.ir


اختر نما ، کوازار ، اختر وش



اختر نما یا کوازار یک هسته ی  فعال و به شدت نورانی در دوردست است که متعلق به یک کهکشان جوان می باشد. دانشمندان تا کنون موفق به شناسایی بیش از ۲۰۰٬۰۰۰ اخترنما در کهکشان شده اند .




اخترنماها اجرام اسرارآمیزی هستند که ستاره شناسان آن ها را در سال ۱۹۶۰کشف کردند. آن ها همچون کهکشان ها منابعی از نور و امواج رادیویی به نظرمی رسند و ممکن است دورترین اجرام شناخته شده باشند. با این حال بسیار نورانی اند یعنی به روشنایی صدها کهکشان ولی بسیار کوچکتر از آنها . 



به عقیده ی دانشمندان حفره ای سیاه درون مرکز اخترنما باعث نابودی آن شده و پیش ازنابود شدن نوری شفاف و درخشان پدید می آورد . اخترنماها پیش از این به عنوان منابع دارای انرژی الکترومغناطیسی شامل امواج رادیویی و نور مرئی شناخته می شدند که به ستاره ها شبیه بودند  و سرانجام دانشمندان به یک توافق علمی رسیدند که اخترنما یک هاله ی متراکم شده است که سیاهچاله ی یک کهکشان جوان را احاطه کرده است



اخترنماها دارای کاربردهای زیادی هستند مثلا از آنها در تعیین سرعت چرخش زمین و اندازه گیری فواصل بسیار زیاد با دقت میلیمتری استفاده می کنند. در نیمه ی قرن بیستم به دنبال پیمایش های آسمان در طول موج های رادیویی علاوه بر کشف کهکشانهای رادیویی تعدادی منابع رادیویی نیز کشف شد که منابع رادیویی ستاره گون نام گرفتند چرا که برخلاف ستاره ها تصویر مرئی نداشتند .


روشنایی یا درخشندگی اخترنماها به 10 تا 10000 برابر کهکشان راه شیری می رسد. حتی کم نور ترین اخترنماها به درخشندگی پر نور ترین کهکشان های رادیویی مجاور کهکشان راه شیری هستند . نور اخترنماها دارای تغییراتی نیز می باشد که این نشان دهنده کوچک بودن اخترنماها حتی در حد یک هفته نوری یا 1200 واحد نجومی است .



از آنجایی که میزان مصرف گاز اخترنماها صدها برابر جرم خورشید در سال است عمرآنها باید کم باشد بنابراین اخترنماها باید مرحله ای موقت از وجود یک کهکشان باشند .



منبع : ویکی پدیا




نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی